Mot kontrollsamhället med svensk ledning!

juli 9, 2009 kl. 6:12 e m | Publicerat i Frihet, Integritet | 2 kommentarer

Så börjar allting igen. Jag har haft uppehåll ifrån bloggandet nu sen EP-valet bland annat för att koppla av och för att jag inte har haft något ordentligt att skriva om som inte andra sagt bättre och snabbare. Men nu när jag läser in de senaste dagarnas bloggposts ser jag hos HAX något som får upp irritationen igen. Stockholmsprogrammet. Som om inte Sverige gjort tillräckligt för att bana vägen bort ifrån ett demokratiskt samhälle ska man nu gå i spetsen för ett nytt förslag som inte bara ytterliggare försämrar kontrollen över personuppgifter utan dessutom vill utvidga övergreppen på medborgarna genom att spåra oss elektroniskt och dela med sig av avlyssningsuppgifter. HAX listar några axplock ifrån vad programmet innehåller. Jag tänkte gå igenom de punkterna med anledningar till varför de inte under några omständigheter kan låtas passeras.

  • Ett utökat samarbete mellan EU och USA ”in the field of freedom, security and justice”.

Jo tack. För USA är kända för sin hantering av misstänka och anser ju alla oskyldiga till motsatsen bevisas. Jag bävar inför tanken av att DHS får tillgång till ännu mer information om utländska besökare och aktivister. När man börjar samarbeta med länder där nationell säkerhet går över demokratiska rättigheter i syfte att säkra demokratin har något gått åt helvete fel.

  • Nationella anti-terroristcenter i alla EU-stater, som skall rapportera in till Bryssel.

Jättebra! Nu kan inte bara svensk stat råka få tillgång till integritetskränkande uppgifter och utföra åsiktsregistrering eller för den delen använda informationen för att kontrollera medborgarmotstånd. Nu kan även Bryssel och alla dess poltiker få veta mer om det svenska folket. Jag beklagar, men jag tror inte att Sverige eller för den delen Bryssel till fullo saknar människor som är villiga att dela ut integritetskränkande uppgifter. Och vem en terrorist är kan ju bli hur godtyckligt som helst. Det har vi fått se från det stora landet i Väst.

  • Alla EU-stater skall dela sin underrättelseinformation med alla andra medlemsländer.

Nu har vi övergått från kränkande av den personliga integriteten till bitar som arbetar för att slå ihop EU till en politisk enhet. Nej, jag vill inte ha en Europeisk överstat,  tack så mycket.

  • Mer, och mer effektiv, ”data-mining”.

Vi får ut för lite uppgifter vi kan kontrollera medborgarna med ifrån vår avlyssning! Det måste vi ordna.

  • Realtidstillgång till uppgifter om till exempel medborgarnas resor, bankaffärer, mobilpositioner, internetanvändning samt till fingeravtryck och porträtt.

Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisas? Om staten vill vara fri och demokratisk, vad ska den då kunna följa mig i realtid för om jag inte gjort mig skyldig till något? Och detta är om vi dessutom antar att sådan tillgång bara skulle användas i lagliga syften. För ingen som sitter och sköter det hela skulle ju kunna missbruka det…

  • Effektiviserad övervakning genom aktiv insamling av enskilda medborgares elektroniska fotspår.

Här fortsätter läskigheterna. Jag förstår bara inte vad staten ska med de här uppgifterna till. Allvarligt. Varför ska staten ha koll på exakt vad jag har för mig vid vilket givet tillfälle som helst. Det finns det ju bara behov av när staten känner ett behov av att skydda sig mot och kontrollera sin medborgare.

  • EU-standardisering av övervakning.

Jag vet inte med er, men det jag känner är det vanligaste behovet för standardisering är att man har planer på att utvidga det hela.

  • EU-harmonisering för att undanröja legala hinder för övervakning och avlyssning.

Programmet vill alltså att vi ska göra det lagligt med övervakning och avlyssning. Det anser alltså att det finns ett problem i det att man idag behöver misstänka någon för brott och få godkänt från en domstol för att övervaka någon. Den här punkten i sig utgör en nådastöt mot det fria samhället.

  • Analys på EU-nivå av matrial från medlemsstaternas övervakning och massavlyssning.

Precis som tidigare. Vi får inte reda på tillräckligt mycket av medborgarnas rörelser och åsikter om vi bara tittar på vad de gör nationellt. Men om vi övervakar dem internationellt får de mindre möjlighet att uttrycka sig utan att vi får det lagrat.

  • En utökad EU-byråkrati för övervakning, avlyssning och analys, kallad SitCen.

Jippi! Inte nog med att vi ska få fler människor att arbeta med känsliga uppgifter genom att flytta dem utomlands, vi ska dessutom bygga en stor byråkrati för att arbeta med dem. Det kommer vara säkert så att det inte missbrukas.

Jag blir fruktansvärt rädd när den här typen av förslag allvarligt övervägs. Och jag blir ledsen och besviken när jag ser att Sverige är de som leder projektet. Jag hoppas innerligt att justitieministrarna tar sitt förnuft till fånga under nästa vecka. Men det kan vi inte räkna med. Vi måste hjälpas åt att upplysa och prata om det här. Det får, som HAX säger, inte ske i tysthet. Så om du, som jag, tycker det här är förfärligt. Gör din röst hörd. Blogga, prata organisera demonstrationer. Förhoppningsvis kan vi stoppa det.

  • Anays på EU-nivå av matrial från medlemsstaternas övervakning och massavlyssning.
2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. […] och åsikter När jag läser saker som det här, och följer upp det med att läsa detta och detta, blir jag ofta frustrerad och förtvivlad. Frustrerad över att det bara tycks dyka upp mer och mer […]

  2. Howdy! Do you know if they make any plugins to protect against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard
    on. Any recommendations?


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

